Home > ΥΓΕΙΑ-ΔΙΑΤΡΟΦΗ > Κατανοήστε την ιδεοψυχαναγκαστικη διαταραχη ( Του Μιχάλη Πατεράκη )

Κατανοήστε την ιδεοψυχαναγκαστικη διαταραχη ( Του Μιχάλη Πατεράκη )

Μήπως εχετε παρατηρήσει οτι ελέγχετε τα πράγματα τρεις η τέσσερις φορές πριν φύγετε απο το σπιτι; Μήπως αυτος ειναι κι ενας λόγος για τον οποιο καθυστερείτε να πάτε στη δουλεια; Γνωρίζετε οτι μπορει να πάσχετε απο ιδεοψυχαναγκαστικη διαταραχη; Το ξέρετε οτι εκατομμυρια ανθρωποι σε όλο τον κοσμο πάσχουν απο τα συμπτωματά της;

Οι ειδικοι θεραπευτές της διαταραχης αυτης επικεντρώνονται κυρίως σε δυο πλευρές της. Η πρωτη πλευρά αφορα την ιδεοληψία η οποια εκδηλώνεται οταν το ατομο αισθάνεται απρόσμενες και μη ευπρόσδεκτες ορμές και σκέψεις. Αυτες οι σκέψεις μπορει να αφορούν την περιπτωση να κανει κακο σε κάποιον άλλον ή στον εαυτο του.

Το δεύτερο σημαντικό στοιχείο στο οποιο επίκεντρωνει ενας θεραπευτής της ιδεοψυχαναγκαστικης διαταραχης, ειναι το καταναγκαστικό μέρος. Αυτο συμβαίνει οταν το ατομο κανει επαναληπτικές πράξεις. Αυτες οι πράξεις μπορει να αφορούν οτιδήποτε, απο το να ελέγξει ξανα και ξανα τους διακόπτες πριν φύγει απο το σπιτι, να ελέγξει επανειλημμένως αν ο φούρνος ειναι σβηστός, μεχρι και να γυρίσει για να επιβεβαιώσει αν εχει κλειδώσει την πόρτα του σπιτιου τρεις και τέσσερις φορές.

Οπως καταλαβαίνετε, το ατομο που πάσχει απο την διαταραχη αυτη ζει μια ζωη γεμάτη αγχος, και επαναλήψεις. Καθυστερούν στην δουλεια τους, στα ραντεβου τους, κουράζονται οι ίδιοι απο την επανάληψη και ζουν με το αγχος ανεβασμένο σε υψηλά επίπεδα. Κανεις δεν μπορει να καταλάβει οτι πάσχουν απο διαταραχη. Οι περισσότεροι νομίζουν οτι περνάνε μια περίεργη φάση στη ζωη τους.

Η διαταραχη ακολουθεί ομως εναν φαύλο κύκλο ο οποίος ξεκινά με ιδεοληπτικη συμπεριφορα και καταλήγει σε καταναγκαστική συμπεριφορα(π.χ να χτυπήσω τρεις φορές ξύλο για να μην πεθάνει ο γυιος μου που υπηρετεί φαντάρος, ή να μετρήσω τρεις φορές μεχρι το εξι για να ειναι καλά οι γονεις μου, κτλ.

Αυτα τα τελετουργικά τα οποια χρησιμοποιεί ο ασθενης για να διαχειριστεί την ιδεοψυχαναγκαστικη διαταραχη, διακόπτουν την ροη της ζωης του. Παίρνουν τοσο πολυ χρόνο σε καθημερινή βαση που ουσιαστικα δεν ζουν. Η ζωη τους καταστρέφεται καθημερινά. Σε πολλες περιπτωσεις χάνουν την δουλεια τους, τις προσωπικές τους σχεσεις, τους φίλους και τους συγγενείς.

Υπαρχουν καποια πράγματα που υποδηλώνουν οτι κάποιος πρεπει να αναζητήσει βοήθεια απο εναν ειδικό Ψυχοθεραπευτη. Αν λοιπον κάνετε σκέψεις για τις οποίες λέτε στον εαυτο σας οτι δεν τις θέλετε, αθέλητες σκέψεις οπως τις λένε κάποιοι ασθενεις, αυτο ειναι ενα σημάδι. Αυτες οι σκέψεις μπορει να αφορούν την ιδέα να βλάψετε κάποιον, να γίνετε επιθετικός ενάντια σε κάποιον η ακόμα μπορει να ειναι σκέψεις με σεξουαλικο περιεχόμενο. Συνήθης ειναι η σκέψη οτι το ξεχασμένο ανοιχτό μάτι της κουζίνας θα προκαλέσει φωτιά η οποια θα βλάψει άλλους ανθρώπους και γενικά θα επέλθει μεγαλη καταστροφή ή επισης η σκέψη οτι σπρώχνεται απο χέρι του ατόμου κάποιος στον αυτοκινητόδρομο και σκοτώνεται.

Πολλοί ασθενεις με την συγκεκριμένη διαταραχη εστιάζουν σε εναν αριθμό και κατόπιν ολα όσα κανουν συνδέεται με αυτο τον αριθμό, είτε αυτο αφορα τα ψώνια στο μπακάλη είτε αφορα το ποσες φορές θα ανοιγοκλείσει τον διακόπτη του on off της κουζίνας. Κάποιοι άλλοι εστιάζουν στην καθαριότητα πλένοντας τα χέρια τους απίστευτα πολλες φορές ημερησίως και σε τέτοιο βαθμό που τα χέρια τους ξεφλουδίζουν.

Εαν αφεθεί χωρις θεραπεια η ιδεοψυχαναγκαστικη διαταραχη μπορει να οδηγήσει σε καταθλιψη και απομόνωση. Το προσωπο παύει να βρίσκει ευτυχία στη ζωη και αισθάνεται πολυ μονο. Τα ατομα αυτα νιώθουν ενοχή για τον τροπο που λειτουργούν. Το πλαισιο των σκέψεων απο τις οποίες διακατέχονται και για τις οποίες δουλεύουν σκληρά επαναλαμβάνοντας πράξεις προκειμένου να τις μειώσουν, ειναι αδυσώπητο και αποτελεί μια ατελείωτη διαδικασια χωρις σταματημό και ηρεμια.

Τα καλά νεα ειναι οτι υπαρχει διαθέσιμη θεραπεια στις μερες μας και με τον σωστό θεραπευτή μπορουν όσοι πάσχουν απο την διαταραχη να δουλέψουν σωστά με το προβλημα τους. Η σωστή θεραπεια ειναι η θεραπεια ψυχοδυναμικού τύπου καί κάποιες φορές (εξειδικευμένα) με ταυτόχρονη χορήγηση φαρμάκων.

Μαθαίνοντας οτι πάσχετε απο ιδεοψυχαναγκαστικη διαταραχη καθως επισης γνωρίζοντας τους διαθέσιμους τρόπους θεραπειας, θα σας βοηθήσει να ζήσετε μια φυσιολογική ζωη. Οσον αφορα στα άγχη και τις σκέψεις σας, μπορειτε να τα δουλέψετε με τέτοιο τροπο σιγα σιγα ωστε να ελέγχετε τις ορμές σας, να μειώσετε τις επαναλήψεις και να μπορέσετε να σκεφθείτε απαλλαγμένος απο τις απρόσμενες και αθέλητες σκέψεις.

Οι ασθενεις οι οποίοι εχω σε θεραπεια ζουν με τον καιρο μια ποιοτικά καλύτερη ζωη. Η επαναληπτικότητα πρώτα ελαττώνεται, οι σκέψεις αποκτούν νοημα και δεν ειναι τοσο απρόσμενες και πιεστικές και το αγχος αρχίζει να υποχωρεί. Πρόκειται για μια διαδικασια εβδομαδιαίας ειδικής ψυχοθεραπειας η οποια εχει σταδιακά σημαντικά αποτελεσματα.

Μιχάλης Πατεράκης

Ψυχολογος Πανεπιστημίου

Indianapolis Η.Π.Α
Website: http://www.psychotherapy.net.gr/

You may also like
Διαταραχή μετατραυματικου stress – post traumatic stress disorder ( Του Μιχάλη Πατεράκη )
Ψυχοσεξουαλικοτητα  ( Του Μιχάλη Πατεράκη )
Οι λόγοι για τις φοβιες και το αγχος μπορει να ειναι απλούστεροι απ´ ότι φαντάζεστε ( Του Μιχάλη Πατεράκη )